Läksin välillä pois kun Pirkko skypetteli enkä tiennyt kuin ka menetellä ettei käy niinkuin kerran että parintunnin kirjoitukset katosivat. Pirkko siellä soitteli ,oli Timo ja Vilja lähteneet lentokoneella juuri Rovaniemelle.Kerroin edellisellä sivulla että ennen oli reikäleivät orressa kuivumassa aivan niinkuin siellä Marttilan pirtissä oli. Muistan kerran kun olin Ratam äellä lapsenlikkana tehtiin reikäleipiä ja laitettiin kuivumaan ja kyllä ne kuivuivatkin niin että kun aloimme syömään laitettiin ovi lukkoon kun se leipä oli niin kovaa että vasaralla hakattiin ja aina siitä joku murunen irtosi mikä syötiin, me naurettiinkin niin hirveästi kun ajattelimme jos joku olis ollut oven takana niin olis luullut että on tappelu käynnissä.

Ratamäen Saima siis rouva oli opettaja ja asui koululla taisi mies olla sodassa ja heillä oli tyttö Anneli, olisiko ollut 2-3 vuotias ja hän jotenkin kiintyi minuun niin että huuti perääni kun tulin yöksi kotiin, oli puhekkin että olen sen aikaa kun saavat apulaisen ja kun tämä apulainen tuli ja minä olin kotona jos sattui että tulimme tiellä vastakkain hän alkoi huutaa ja potkia hirveästi kun olisi halunnut minun mukaani, siitä tuli semmoinen painajainen kun aina piti välttää ettei tavattu ja sovittiin jos huomaan että he ovat jossain en näyttäydy ettei tule tappelua ja jotenkin tunsin että olin syyllinen siihen että hän näin käyttäytyi. siis tämä tuli mieleeni niistä reikäleivistä, melkoinen johdattelu.